2008- Drivers Open i Bengtsfors

27 februari, 2014

Bengtsfors är en hårt drabbad ort. Volvo byggde sin sätesfabrik i Bengtsfors i början av sextiotalet. På nittiotalet lades verksamheten ut på entreprenad till Lear Seating och Volvo tvingade i samma veva Bengtsfors Kommun att köpa fastigheten för 60 miljoner kronor. Ett par år senare meddelade Lear att de lägger ned verksamheten… Där stod kommunen med den största industrilokalen tom och 900 jobb försvann på en ort där det bor ca 5000 personer… Man behöver ju inte vara Einstein för att räkna ut att detta slog hårt på alla de vis mot en liten ort som Bengtsfors. Ett antal andra företag drogs med i fallet och arbetslösheten slog i höjden. Bengtsfors MotorClub drabbades precis som alla andra. Förare och funktionärer hade inte råd att köra längre och en del flyttade härifrån. Under hela nittiotalet hade föreningen blomstrat och när vi var som störst hade vi över 200 medlemmar och 17 st aktiva rallyförare + flera banracingteam. Under de första åren av 2000-talet blev det för första gången på många år minus i kassan varje år och 2007 insåg vi i klubben att vi kommer att vara bankrutt inom ett år. Som en skänk ifrån ovan var det någon som hörde talas om en tävlingsform som heter Drivers Open. Man skall köra under rallyliknande former med en helt vanlig ”Svensson-bil”, fast inte över 80 km/h. Det lät verkligen intressant. Vi beslöt oss för att prova. Första tävlingen skulle köras den 1:a december 2007. Vi resonerade som så: -Kommer det minst 10 förare får vi anse att det är värt att satsa på, det kom 19!!!

Då insåg vi att detta var något för oss. Vi arrangerade åtta st tävlingar under säsongen 2008 och sedan har det rullat på med minst sex tävlingar varje år. Som mest har det varit 72 tävlande under en och samma tävling och under de år vi har hållit på är det flera hundra förare som har provat på. Tävlingsformen är en unik möjlighet för en nybörjare att känna på sporten för att sedan kunna bestämma sig om man tänker satsa på detta eller inte. Tyvärr har det väl inte riktigt fått den effekten hos oss. Flera har tagit licens, men endast ett par förare har gått vidare och börjat tävla ”på riktigt”. De flesta tycker att Drivers Open är en lagom nivå och är nöjda med den kick det ger. Eftersom de flesta toppförarna återkommer tävling efter tävling har de blivit specialister på detta och de är inte lätta att slå.

För mig personligen har detta varit en precis lagom prisnivå (nästan gratis) + att det har gett mig chansen att få gasa lite också, så att jag inte bara får titta på jämnt. Eftersom jag är ute och fotograferar racing varenda helg varje sommar, kan jag bara vara med på vintertävlingarna. Jag har kört med en Opel Corsa med 55 hästkrafter. Jag valde medvetet en liten svag bil, för reglerna förespråkar att den som har en svag bil får handicap mot de motorstarkare. Därför är det oftast små och motorsvaga bilar som ligger i topp i tävlingarna. Jag jobbade som brevbärare i 15 år och där fick jag mycket körträning. Där gällde det att köra så snabbt som möjligt och med precision komma så nära brevlådorna som möjligt och helst inte stanna helt, utan slänga i posten i farten. Jag tror att jag har haft nytta av denna träning nu när jag har börjat med Drivers Open, för det går ju inte så fort. Man kör mest på tvåans växel hela tiden. Jag trivs ofta bättre ju halkigare det är, därför har jag presterat mina bästa resultat på snö eller i spöregn.

Redan i min tredje tävling kom jag på tredje plats och i den fjärde tävlingen kom jag på andra plats. När vi summerade första säsongen (2008) där vi räknade de sex bästa av åtta race, kom jag på andra plats i tabellen av 72 startande! En prestation som jag är mycket stolt över. Säsongen 2009 kom tidningen Bilsport Rally & Racing och gjorde ett reportage om oss och passande nog kom jag på andraplats i den tävlingen. I samband med SSK-premiären på Kinnekulle Ring fick vi låna banan för att köra Drivers Open på söndagsförmiddagen och då kom jag på tredje plats. Konkurrensen har sedan hårdnat allt mer och jag började få svårt att ens ta mig in i topp tio. Eftersom jag bara åker några få tävlingar per år blir det för lite träning och då hänger man inte med. Jag trodde aldrig mer jag skulle få komma upp på pallen igen, men så en kall och halkig vinterdag 2013 slog jag minsann till med en andraplats igen! Nu är Corsan såld och jag kör runt i en gammal BMW Compact. Jag kommer att ställa upp i Drivers Open med den bilen, men jag vet redan på förhand att jag aldrig kommer att ta någon pallplats mer. Nu är ju inte detta huvudsaken eller ens drivkraften. Jag kör bara för att det är så himla kul!

DO090124-333
Glada gossar efter första tävlingen 2009: Fr v Ove Johansson (starter), Bengt-Åce, Kenth-Eric och Stefan Gustavsson